torsdag 30 augusti 2012

Bonny Doon

Bonny Doon Vineyard, Le Cigare Volant 2005 från Santa Cruz mountains serveras helblint till kvällens renstek med gul- och trattkantarellssås. 


I glaset relativt transperent rubinrött vin med drag av både brunt och framförallt blått. Öppnar upp omedelbart med läder, källare och en del frukt. Frukten preciseras till blåbär och hallon. Snyggt sammansatt doft med komplexare drag.
Slankt och ypperligt balanserat. Tanninerna fina och nedsmälta men absolut inte för mesiga. Syran möter upp/överröstar garvsyran fint. Ringer kvar mycket bra med härlig bärkompott. 
Vinet har en sval profil, innehåller 13,5% alkohol enligt flaskan och är idag perfekt moget för min smak. ++ 

Blint är jag i Chateauneuf med årgång mellan 2004-2006. Omöjligt att jag (ens i fortsättningen) sätter detta vin som annat än från Frankrike. Jag måste nog både läsa och dricka mer. 
Innan avslöjandet reserverar jag mig även för Barbaresco, utan närmare specifikation av producent. Varför jag eventuellt hamnade där vettifan, särskilt rationellt känns det inte med tanke på vad jag fann i glaset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar